Radek Baborák

Radek Baborak

Radek Baboráklesní roh

Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Za více než 25 let sólové kariéry oslovil svým mimořádným muzikantským projevem posluchače v nejvýznamnějších kulturních centrech po celém světě.

Nadání je dar od Boha, ale nelze na něj spoléhat výhradně. Teorie a analýza se mohou hodit.

Studoval hru na lesní roh u profesora Karla Křenka. Pod jeho vedením se stal absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concertino Praga, získal 3. cenu na soutěži Pražského Jara, 1. místo v interpretační soutěži soudobé hudby a stal se laureátem Grand Prix Unesco. Od roku 1990 – 1994 pokračoval ve studiích na Pražské konzervatoři ve třídě profesora Bedřicha Tylšara. Během studií zvítězil na soutěžích v Ženevě – 1993, Markneukirchenu –
1994, ARD v Mnichově – 1994. Obdržel cenu Grammy Classic Award -1 995 a cenu Dawidov.

V osmnácti letech mu bylo nabídnuto místo prvního hornisty v České filharmonii, zcela výjimečně bez konkurzu. Zde setrval dva roky. V letech 1996 – 2000 působil jako sólohornista Mnichovských filharmoniků. V roce 2001 uzavřel exkluzivní smlouvu u Bamberských Sinfoniků. Jeho působení v orchestrech se uzavřelo v Berlínské filharmonii v sezónách 2003 – 2010.

festivaly – nahrávání – koncerty

Je hostem prestižních festivalů /Salzburger Osterfestspiele, Maggiomusicale Fiorentino, Suntory Hall Chamber music garden, International music festival Utrecht, Julian Rachlin and Friends Dubrovník, Smetanova Litomyšl, Pražské Jaro,../

Realizoval řadu nahrávek pro vydavatelství EMI, Supraphon, Exton, Arte Nova, Artesmon, Animal music.
Radek Baborák vystoupil jako sólista s orchestry: Berlínská Filharmonie, Mnichovská Filharmonie, Bamberští symfonikové, Bach akademie Stuttgart, Berlínští barokní sólisté, Philharmonique de Strassbourge, Moskevská filharmonie, Londýnský královský orchestr, Tonkünstler Orchestra Vídeń, NHK Symphony Orchestra,..

komorní hudba

Významnou a důležitou součástí hudebního života Radka Baboráka je komorní hudba.
Založil a umělecky vede soubory Baborak Ensemble v základním obsazení lesní roh a smyčcové kvarteto, Český hornový sbor pokračující v 300 – leté tradici hornové hry v Čechách, smyčcový soubor Pražští komorní sólisté, u jehož zrodu stál v roce v roce 1960 Václav Neumann. Je členem Afflatus Quintet, se kterým získal první cenu na soutěži ARD v Mnichově. Na recitálech vystupuje v duu s klavíristkou Yoko Kukuchi, vítězkou Mozartovy soutěže v Salcburku, s varhaníkem Alešem Bártou a harfenistkou Janou Bouškovou. Je členem souboru Berlín – Mnichov – Vídeň Oktett, spolupracuje s
Berlínskými barokními sólisty.

pedagog

Radek Baborák působil jako docent v Boloni – Fondazione Arturo Toscanini, profesorsky hostuje na TOHO University Tokyo, Escuela superior de Musica Reina Sophia a vyučuje na HAMU v Praze. Hornové kursy vedl v Německu a Švýcarsku.

Zdroj: www.baborak.com

Medailon

Radek Baborák osobně

Pocházím z rodiny samých hudebních pedagogů, takže když jsem asi ve dvaceti začal učit na Fondazione Arthura Toscanini v Bologni, bylo to pro mě naprosto přirozené, i když všichni studenti byli starší než já. Od té doby jsem dával masterclassy, nebo workshopy všude tam, kde jsem sólově vystupoval. Hostuji na Escuale de Reina Sofie v Madridu a hostující profesor jsem byl i na několika tokijských univerzitách. Pár let jsem strávil na pražské Hamu, kde jsem aktuálně ve stavu pasivním. A pokračuji na Barenboim-Said Akademie Berlin.

Upřímně musím říct, že mě nebaví vyučovat technické detaily – jak hrát na hornu, protože je často nemožné vše teoreticky vysvětlit a bez určité intuice se to stejně nedá zvládnout. Naopak, mám obrovské potěšení zkoumat fráze, hudební výraz skladeb, jejich mimohudební přesah, kvalitu tónu. Myslím si a doufám, že toto je důležité i pro studenty.Kroměříž jsem navštívil při soutěži konzervatoří, právě ještě jako student. Takže mi také učarovala a těším se na ni i na moravské posluchače.

Když mě Tomáš oslovil, moje reakce byla velmi spontánní a hned jsem mu přislíbil spolupráci. Sám razím heslo, že pro 21. století se už nehodí v hudbě soutěžit, tedy že competition vystřídá education. Takové kurzy jsou toho příkladem a zaslouží si velkou úctu ten, který je vyvolá v život a to je Tomáš Netopil.