Barbara Maria Willi

Barbara Marie Willi

Barbara Maria Willicembalo

Barbara Maria Willi je inovativní cembalistka a interpretka na kladívkový klavír. Je profesorkou hry na cembalo na JAMU, kde založila první katedru staré hudby na české vysoké škole a významně přispěla k vývoji oboru historické interpretace v české republice. Od roku 2017 je hostující profesorkou na prestižní Královské konzervatoři v Den Haagu, Nizozemí. Ve stejném roce byla nominovaná pedagogickou ředitelkou a uměleckou poradkyně v rámci Evropské sítě souborů staré hudby EEEMERGING.

V průběhu své mezinárodní kariéry získala řadu ocenění, např. Special mention v mezinárodní cembalové soutěží v belgických Bruggách, cenu německé hudební kritiky za CD „Intrada di Polcinelli“ či francouzskou prestižní cenu „Choc du monde de musique“ za kultovní nahrávku „Salve mater“. Vystoupila na podiích, jakými jsou například pražské Rudolfinum, Curychská opera nebo Konzerthaus Wien. Koncertovala na festivalech Pražské Jaro, Osterfestspiele Baden-Baden, Festival Mitte Europa a v koncertních řadách barokního orchestru Wrocław či pražského filharmonického orchestru. Spolupracovala s Martinou Jankovou, Magdalenou Koženou, Vilémem Veverkou, Ericem Hoeprichem, Erichem Hoebarthem a je členkou Ensemble Berlin-Praha s členy berlínské filharmonie. Česká televize jí věnovala portrét pod názvem Bravo – Barbara Maria Willi a v českých, rakouských a německých rozhlasových stanicích uvádí celou řadu premiér nově objevených barokních a klasicistních děl nebo repertoáru současností pro historické nástroje. Její dramaturgie pro festival Concentus Moraviae jsou nápadité a provokativní (například „Vlámská bouře“, „Velcí skladatelé a jejich nepřátelé“).

Barbara Maria Willi přináší nové úhly pohledů do hudebního vnímání a často překvapí svými osobitými interpretacemi. Se svým originálním kladívkovým klavírem z roku 1797 podnítila výzkumnou cestu do oblasti písňové a klávesové tvorby 18. století. V současné době se věnuje také interpretaci soudobé hudby, mimo jiné se souborem Brno Contemporary Orchestra.

Je autorkou generálbasové detektivky „Generálbas aneb kdo zavraždil kontrapunkt?“

Barbara Maria Willi osobně

Kroměříž je kouzlené místo a pro specialisty na starou hudbu takové MUST BE THERE. Pro mě je zároveň skoro důležitější než historická hodnota vřelá atmosféra, která tady během kurzů panuje a je vytvořena týmem lidí, kteří celou akci připravuji a realizují.

Tomáš Netopil je vynikající umělec, sympaťák a velmi lidský člověk. Prostě ideální koktejl vlastností pro to místo, kde je a obklopuje se lidmi, kteří jsou na tom podobně.

Velmi ráda jsem v roli pedagoga. Zároveň si udržuji činnost v dalších dvou oblastech: dramaturgii a koncertní činnosti, abych měla vždy k dispozici zdroje a nebyla nikdy vnitřně unavená.

Vidím, že studenti, kteří u mne pobývali, mají velmi dobré postoje a pohyby při hraní, většinou si zlepšili také techniku a stylovost. Mám radost z toho, že spousta absolventů studia hry na cembalo se stali činitelé kulturního života a převzali někdy velmi výraznou odpovědnost.

Nadaným nadějným hudebníkům bych vzkázala, že dráha profesionálního hudebníka není lehká, ale velmi obohacující. Vzkázala bych také, že je v dnešní době důležité být pružný a integrovat nové proudy jak interpretační tak mediální.